تبلیغات
حسابدار برتر

حسابدار برتر
 
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
نظرتون درموردوبلاگ ومطالبش چیه؟






چت باکس


حسابداران معاملات و عملیات مالی را در مدارک حسابداری ثبت می کنند.

مدرکی را که برای ثبت افزایش ها و کاهش های هر کدام از دارائیها، بدهیها و سرمایه به کار می رود ، «حساب» می گویند

بامادرادامه مطلب همراه باشید.....

حساب پایه اصلی هر سیستم حسابداری و وسیله ای است که اطلاعات مربوط به تغییرات هر یک از اقلام دارائی، بدهی و سرمایه در آن جمع آوری می شود.

جریان اطلاعات در سیستم حسابداری (صفحه 52 کتاب )

اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی پس از ورود به سیستم اطلاعاتی حسابداری و تجزیه و تحلیل و بیان به زبان حسابداری در سند حسابداری ثبت می شوند. پس از سند حسابداری، این اطلاعات در دفتر روزنامه ثبت و به دفتر کل منتقل می شوند.

به منظور از حصول اطمینان نسبی از ثبت و انتقال صحیح اطلاعات، به صورت دوره ای از مانده حساب های دفتر کل تراز آزمایشی تهیه می گردد.

سند حسابداری

بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم سند حسابداری یا برگۀ حسابداری به شرح ذیل تعریف گردیده است:

« برگه یا سند حسابداری عبارت است از نوشته ای که در آن یک یا چند مورد از عملیات مالی و پولی و محاسباتی انجام شده با حسابهایی که حسب مورد بدهکار یا بستانکار گردیده تجزیه می شوند چنین مدرکی پس از امضاء مرجع ذیصلاح و صدور آن قابل ثبت در دفاتر معین و روزنامه و کل است. »

برای ثبت معاملات در سند حسابداری باید نام حسابهای بدهکار و بستانکار در هر معامله ای را تعیین کرد. نام حسابهای بدهکار و بستانکار از فهرست حسابهای مؤسسه بدست می آید. فهرست حسابها، صورت کاملی از نام و کد تمام حسابهایی است که مورد استفاده قرار می گیرد. نام و تعداد حسابها به حجم فعالیت و نوع معاملات و عملیات مالی شرکت بستگی دارد.

در تنظیم فهرست حسابها برای یک مؤسسه باید به نکات زیر توجه داشت:

1-  نام هر حساب باید ماهیت آن را به روشنی مشخص کرد.

2-  تعداد حسابها باید به تناسب نیاز های مؤسسه انتخاب شود.

3-  حسابها باید به ترتیب باشد.

4-  حسابها باید به ترتیبی شماره گذاری گردد که افزودن حسابهای جدید به فهرست حسابها امکان پذیر باشد.

دفتر روزنامه (صفحه 58 کتاب)

بر اساس مادۀ 7 قانون تجارت، (( دفتر روزنامه دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات، دیون و داد و ستد تجارتی و معاملات راجع به اوراق تجارتی وبه طور کلی جمیع واردات و صادرات تجارتی خود را به هر اسم و رسمی که باشد و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می کند در آن ثبت نماید.))

دفتر روزنامه باید دارای ستون های مناسب برای انتقال اطلاعات سند حسابداری به آن باشد. بنابراین دفتر روزنامه باید حداقل دارای ستون هایی برای درج شماره سند حسابداری تاریخ، شرح، مبلغ بدهکار و بستانکار هر رویداد باشد.

- در ستون « شماره سند حسابداری» یا شماره دفتر روزنامه باید شماره سند حسابداری که رویداد مربوطه در آن ثبت شده، نوشته شود.

- در ستون « تاریخ» باید تاریخ سند حسابداری که رویداد مربوطه در آن ثبت شده، نوشته شود.

- در ستون « شرح» ، نام حسابهایی که بدهکار یا بستانکار شده اند، به همان ترتیبی که در سند حسابداری آمده است نوشته شده می شود. ..................................................

به علاوه پس از نوشتن نام حسابهایی که بدهکار یا بستانکار شده اند، شرح مختصری از رویداد مربوطه نوشته می شود.

- در ستون «عطف» شماره صفحه دفترکل که مبلغ مربوطه به آن صفحه منتقل شده نوشته می شود.

- در ستون «بدهکار» مبلغ بدهکار در همان سطری که حساب بدهکار در ستون شرح درج شده است ثبت می گردد.

- درستون «بستانکار» مبلغ بستانکار در همان سطری که حساب بستانکار در ستون شرح درج شده است ثبت می گردد.

دفتر کل (صفحه 64 کتاب)

اطلاعات ثبت شده در دفتر روزنامه به نحوی طبقه بندی نشده اند که بتوان از روی آن اطلاعاتی مانند ماندۀ هر یک از حساب ها را در هر مقطع تعیین کرد. لذا امکان تهیه صورت های مالی از روی دفتر روزنامه امکان پذیر نیست. از این رو دفتر دیگری به نام دفتر کل تهیه می شود.

در دفتر کل برای هر حساب صفحه (یا صفحات) جداگانه ای در نظر گرفته می شود و تمامی اقلام بدهکار و بستانکار هر حساب در صفحۀ مربوط به خود نوشته می شود.

دفتر کل باید حداقل دارای ستون هایی برای درج شمارۀ صفحۀ دفتر روزنامه، تاریخ، شرح مبلغ بدهکار ، مبلغ بستانکار و ماندۀ حساب در هر مقطع زمانی باشد.

تراز آزمایشی (صفحه 76 کتاب)

در سیستم حسابداری دو طرفه، هر معامله به مبلغ بدهکار و بستانکار مساوی در دفتر ثبت می شود و اگر حساب ها درست مانده گیری شده باشند جمع مانده های بدهکار حسابهای دفتر کل باید با جمع مانده های بستانکار مساوی باشد.

یکی از وسایلی که حسابداران برای آزمون صحت مدارک حسابداری مورد استفاده قرار می دهند، تراز آزمایشی است.

تراز آزمایشی دو هدف کلی زیر را تأمین می کنند:

الف) اثبات تساوی اقلام بدهکار و بستانکار دفتر کل.

ب) فراهم کردن اطلاعات لازم برای تهیۀ گزارشهای مالی پایان دوره.



برچسب ها: قواعدحسابداری، انچه بایدازحسابداری بدانیم، اصول حسابداری،
[ پنجشنبه 3 دی 1394 ] [ 06:06 ب.ظ ] [ Maryam Heidari ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام من مریم حیدری هنرجوی رشته حسابداری بازرگانی هستم
امیدوارم لذت ببرید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :